Comercial · Realităţi

Despre nunți

O întrebare mi-a tot apărut în minte mai ales că tocmai am venit de la o nuntă. Nu a avut nunta asta ceva aiurea în ea, e pur și simplu o constatare de-a lungul timpului după nunțile pe la care am fost. De ce oare este nevoie să dai cu ocazia nunții 4 feluri de mâncare și aperitiv, apoi dulciuri cât cuprinde unor oameni într-un interval de timp foarte scurt? Oare cât pot mânca oamenii ăia? De fel mâncăm de 3 ori pe zi, maxim de 4 ori pe zi. E clar că din toată mâncarea aia care îți este pusă în față nu ai cum să mănânci tot. Aproximativ jumătate din mâncare ajunge la gunoi. Și iar întreb: de ce este nevoie de atâta risipă? Eu nu îmi dau seama. Poate aveți voi o explicație logică. Eu nu-mi dau seama de unde obiceiul ăsta.

55 thoughts on “Despre nunți

  1. Păi nu se duce neapărat la gunoi… mama are un vecin șef de sală la un restaurant. După fiecare nuntă venea cu portbagajul plin cu ce mai rămânea. Că mai rămâne și băutură, și porții nemâncate (lipsesc invitați, pregătite extra), etc. Nu doar resturi… deși unii și pe alea le-ar lua.

    1. Cu meniurile alea intacte înțeleg, dar cei care ajung la nuntă nu pot mânca atât. Eu unul la zecile de nunți la care am fost că le-am pierdut și numărul, nu a existat o nuntă la care să fi putut mânca tot ce mi s-a pus în fața ochilor :))

    1. Unii totuși nu au. Majoritatea plătesc la restaurant un avans și apoi restul plătesc din darul de nuntă. Se practică. Restaurantele cer între 10-35% avans apoi restul plătești după. Unii nu au dar tot fac așa pentru că așa se cere 😀

      1. Mai toti fac asa, stiu pentru ca am lucrat ca ospatar. Asa se cere, asa se vrea, asa trebuie, cui ii pasa de ce vor ei :))
        De aia vreau eu doar nunta civila, noi si martorii si cine o mai vrea sa fie cu noi.

  2. Pentru că oamenii nu au învățat încă ce este moderația/măsura în toate și probabil că cei care au făcut nunta au avut clar impresia că fiecare invitat mănâncă cu 10 burți… Nici eu nu sunt de acord cu risipa chiar dacă este vorba de mâncare, chiar dacă este vorba de timp, energie etc.

  3. La ultimele nunti la care am fost(ce-i drept nu prea multe) mancarea nu a fost foarte multa…chiar a fost suficienta avand in vedere ca s-a dansat toata noaptea.
    Problema e alta, la noi nunta e facuta ca sa impresionam pe vecinul, ruda x, ruda y:”ai vazut fata ce a avut ala la nunta? ai vazut fata ca mancarea aia a fost asa,asa si aia a fost invers”, daca n-ar fi lucrurile astea probabil oamenii s-ar mai pondera.

  4. mi se pare un alt obicei prost intalnit iara numa la noi la nunti! nu mergi la nunta sa te indopi si sa pui pe tine 10 kg intr-o seara…mergi sa te simti bine si sa dansezi si sa socializezi s.a.m.d.

  5. Nici eu nu sunt de acord sa se dea atatea feluri de mancare intr-un interval atat de scurt…parintii mei au fost la o nunta vara aceasta si mi-au spus ca a fost super…in primul rand nu au avut timp sa se plictiseasca(si asta mi se pare o problema in ultima vreme, a devenit o moda sa faci nunta la restaurant si nu se mai fac jocuri 🙂 ) si masa a durat pana la ora 4,o ora doua pauza intre meniuri…asa mi se pare mai bine:)

    1. Jocurile sunt cele mai importante la o nuntă 😀 Mai ales că nu au cum să se cunoască toți mesenii între ei. Așa mai socializează și ei 😛

  6. românu-i flămând de cum a ieşit de la mă-sa din burtă, iar asta o ştie toată lumea.
    s-a stabilizat tradiţia asta prostească să-i dai omului, să-i ajungă până peste cap pentru că, dacă ăla nu dă cu degetu’ de la atâta mâncare , e un fapt dovedit că nu-ţi va umple plicul.
    cam aşa e mentalitatea colectivă . . . din păcate. eu una mă satur cu aperitivul ăla bogaaaat , însă cel mai adesea nici măcar ăla nu-l mănânc decât aproape jumătate pentru că eu mereu sper la un file de somon ca fel de mâncare ulterior :)))
    ce se întâmplă cu mâncarea ?! se bagă în poşete pe sub masă , iau chelnerii acasă, ori bucătarul şef, dar…. şi aici e culmea culmii . . . sunt uneii miri ( cu familiile aferente ) care cer tot ce a rămas ” la pachet”, pentru acasă. pam pam !
    în mintea nuntaşului e ” ce , doar mi-am plătit masa, deci mi se cuvin, sunt ale mele. mănânc aici până crăp şi dacă se poate , duc nişte resturi şi la căţel” şi noi ştim prea bine cu toţii cine e acel ” căţel”.
    şi uite aşa te loveşte indigestia când intri-n sala aia mare şi vezi ditamaaaai măsoaca încărcată cu tot ce vrei şi . . . ce nu vrei.

    1. Și eu sunt sătul după aperitiv :)) Mai gust apoi câte puțin din următoarele dar clar nu termin nimic :)) Doar dacă e vreo înghețată ceva. Lichide intră, dar mâncare nu intră deloc după un timp :))

  7. si… de obicei mirii dupa un timp (nu foarte indelungat) se cert cu nasii si nu mai vor s-auda unii de altii ( stiu eu pe cativa 😛 )…

  8. Interesant subiect!!! De acord cu tine, dl Creve 🙂 … dar, vorbim din experienta unei nunti, din nefericire sunt o gramada de invitati care de abea asteapta sa explodeze de prea multa mancare la o nunta. Cel putin noua ni s-a spus inainte de nunta.. “vedeti ce faceti, ca noi venim sa mancam!! Asa ca aveti grija ce meniu alegeti!” Iar aceasta opinie nu a fost primit doar de la rude, sau invitati mai trecuti de o varsta, ci inclusiv de la dragii nostri prieteni buni si tineri. Asa ca a trebuit sa concepem meniuri “grase” ca sa fie omul multumit. Eu personal recomand pt viitorii miri, daca au curajul sa treaca peste burticile invitatiilor, sa se limiteze la un bufet cu aperitive, fructe, potolit setea, si accent mai mult pe parte de entertainment. La alte “popoare”, la receptie, se servesc doar bauturi si tort, si asta e tot! Ca pana la urma… de abea se reuseste acoperirea costurilor de restaurant, dar sa le mai ramana si mirilor ceva cadou pt inceput de drum ?!..

    1. Cam asta e ideea. Când primești câte o invitație de la niște prieteni care își fac nunta undeva unde meniul este situat pe la 350-400 RON, te gândești ”și lor ce le mai dau în plus?” :)) Mai repede te orientezi spre un meniu decent de 200 RON și restul pe care i-ai obliga să îi scoată din buzunar până la 350-400 ar putea să fie dar de nuntă. Ce rost are să pui lumea să scoată mulți bani din buzunar care nici măcar nu ajung la tine? 😀 Un meniu de 200-250 RON are mâncare suficientă și bună. În provincie meniurile sunt și mai ieftine (100-150 RON).

      P.S: te rog nu-mi spune ”dl” că nu sunt așa mare :)))

      1. O sa incerc data viitoare ;))….si stai linistit… am fost la nunti in provincie, si au avut meniul la fel de scump ca si cele din Bucuresti, si pe deasupra servirea destul de proasta, si farfuriile goale… deci cam bani aruncati, si imi pare rau pentru miri…

  9. Majoritatea românilor sigur ar putea băga în ei oricâtă mâncare. Și 10 feluri.
    Dar nu o fac la nunți! Ce, să creadă rudele că e fomist, n-are mâncare acasă, n-a mâncat la viața lui „delicatese”? Nu… românul trebuie să lase mereu ceva în farfurie, să vadă lumea că el are ce mânca acasă!

      1. Majoritatea fac așa.
        Dacă eu sau tu avem norocul să cunoaștem oameni de calitate… gândește-te că în mare parte e o țară de oamenii simpli, de la țară, din orașe mici, dintre care 80% ascultă manele, abia așteaptă să facă un chef oricând să mănânce și mai ales să bea fără limite, o nuntă unde să arunce măcar un 5 lei la hora miresei… oameni care nu se pot comporta altfel pentru că așa au fost educați în mediul lor.

  10. Exista si varianta cealalta. Sa bag in mien si portia vecinului, asa ca distractie. Am fost la o nunta la care doi asa-zisi “fomisti” au facut intrecere pentru a vedea cine mananca mai multe sarmale. Unul s-a lumitat la 35 , iar castigatorul la 40. Noroc ca nu era o nunta mancarea pregatita la restaurant, ci una pregatita in regie proprie si servita in restaurant.

    La nunta la care a fost Creve am fost si eu.Mi s-a parut ciudat sa vad cum e omul needucat pana in maduva oaselor. Daca tot au ramas portii, de ce sa nu le manance el?De ce sa nu se faca flamand si cu portia neservita, chiar daca mai bagase una in burtoi? Asta e!

    Apreciez mirii care se rezuma la meniuri ieftine, care nu difera cu mult de unele scumpe( sincer vorbind). Cea mai tare nunta a fost una la hotel Capitol, in Bucuresti. Au fost circa 40 de invitati, un meniu de 80 ron, 90 cu tot cu tort. Mirii nu aveau prea multi bani, si au ales un meniu de cina festiva, si nu de nunta. Nu a plecat nimeni flamand!

  11. Eu chiar nu înțeleg faza cu darul la nunți.
    Dacă un cuplu vrea să facă ceva pentru a celebra cu familia și prietenii, face din plăcere, nu pentru dar. dacă vor bani de nou început… să se facă o colectă, să se dea direct un sprijin…
    Cred că dintre toate obiceiurile, cel cu darul (mai ales cu strigat, aruncat bani) mi se pare cel mai de prost gust.
    Că e nuntă, că e zi de naștere, onomastică, etc… faci să sărbătorești fericit cu cei dragi, pentru bucurie și mulțumire sufletească, nu să le ceri bani.

    1. Dar cu strigat nu sunt de acord nici eu, dar în rest e okay aș zice. La onomastice fiind puține persoane nici eu nu văd de ce să se dea bani, dar la nuntă unde tebuie să plătești meniul la multe persoane nu e accesibil oricui 😀

      1. Dacă nu e accesibil, nu faci și gata. Sau îi scoți la o prăjitură sau la o ciorbă într-o zi. Oamenii care țin cu adevărat la tine vin și doar pentru asta; restul, nu contează.
        De ce să te lungești mai mult decât ți-e plapuma?

  12. in primul rind pentru ca asa-i traditia. In al doilea rind masa de nunta incepe de pe la 8 seara pina pe la 4 dimineata. Spritz, chestii … cafele … treaba e facuta ca sa fie “de cursa lunga”. Sigur ca se face risipa dar e … o data-n viata! 🙂

    1. Depinde și de zona.
      La mine în Moldova nu am văzut nuntă să nu țină până la 6 dimineața; începând de la 17-18 seara.
      În zona Sibiu-Brașov, numai de nunți 15 după-amiaza, maxim 2 dimineața am auzit. 😆

      1. N-aș putea să stau atâta la o nuntă 😀 E obositor de nu se poate. Mai ales cum eu nu pot sta prea mult în gălăgie… Agitația aia și gălăgia mă epuizează imediat 😀

  13. Cred ca invitatii ar fi extrem de dezamagiti daca nu ar primi toate felurile de mancare traditionale pentru o nunta si ar comenta mult si bine dupa zgarcenia mirilor. De obicei, o nunta primeste calificativ in functie de bogatia si calitatea alimentelor servite. Cam asta inseamna nunta de pomina. Romanul e lacom si grandoman.

  14. Nunta ar trebui să fie prilej de bucurie pentru invitați. Nu înțeleg oamenii care invită necunoscuți și pe alții cu care n-au legătură. Dacă privești nunta ca pe o investiție, da, cu cât vin mai mulți, cu atât mai bine.

    Apoi, un alt concept împotriva cărui sunt: nunta nu trebuie să fie o datorie. Adică, dacă X s-a dus la nunta lui Y și X are copil, Y se simte dator să meargă la nuntă, chiar dacă nu simte nevoia sau nu este apropiat de el (sunt cazurile cu verii care se știu pe nume dar nu se vizitează niciodată și sunt practic ca niște necunoscuți).

    Ar trebui să se pună accent pe plăcerea de a merge acolo, de a face un cadou din inimă și nu de a oferi un dar din obligație sau pentru a consuma mai ceva ca la restaurant.

    Pe de-altă parte, cei care organizează nunta nu vor să rămână fără mâncare și băutură. E normal să aibă niște rezerve dar să oferi atâtea pe masă e doar un exces. Mai există nunți cu bufet olandez dar comoditatea e mare, plus concepțiile nuntașilor. Trebuie să le faci pe plac tuturor celor care vin iar asta nu e ușor. Printre altele, trebuie să faci și cum simți. Deci, trage singur concluzia. 🙂

    1. Mă întreba și mama dacă mai știu la nunta cui am fost ca să îi invit și eu la a mea :)) I-am zis că nu contează și oricum nu mai țin minte la ce nunți am fost. Au fost multe și nu ăsta e scopul. Invitații îi chemi atunci. Până atunci poate te cerți cu unii, poate apar alții, alții poate nu mai pot ajunge și etc :))Eu auzisem de bufet suedez nu olandez. Bănuiesc că te referi la cel cu autoservire 😀 Până acum nu am fost la nicio nuntă de genul dar ar fi interesant.

      1. Păi da, părinții se gândesc la lucrurile la care noi nu ne gândim și nu ne interesează.
        Sudez era bufetul, da. Le încurc la fel cum încurc Ploiești cu Pitești 🙂 Pentru un astfel de proiect cred că ar trebui o sală mare, cu mesele puse în formă de U, pe mijloc spațiul de dans și cumva lumea când se așează să nu stea separat de alții. La multe nunți există efectiv găști în care anumiți invitați nu intră pentru că nu se cunosc.

          1. Da, ar dansa și ar mânca 🙂 cineva care se ocupă cu aranjamentele și organizările evenimentelor ar trebui să știe mai bine cum se face. Ar mai putea face mese prin rotație dar chestia asta i-ar dezorienta pe toți 😀

  15. Pentru ca lui Vasile ii plac sarmalele(traditionale de altfel) iar Dianei ii place pestele facut nu stiu cum(modern). Ca e bine sa ai in meniu de toate, pentru ca fiecare sa manance ce vrea. E obligatoriu sa ai in meniu feluri traditionale si chestii mai moderne. Ca na, unii au pretentii.
    Cred ca de asta.

  16. Unii nu stiu sa se organizeze si mai bine sa fie in plus decat sa fie lipsa…cred ca asa gandesc multi. Eu nu am fost la prea multe nunti, dar la alea la care am fost cand eram mai copila, refuzam sa mananc prea mult pentru ca dupa nu mai puteam dansa :”>.

  17. Hmmm…la fiecare sarbatoare de-a noastra ne indopam cu mancare. Gandeste-te la Craciun, Paste, Revelion. Multe feluri de mancare, cat mai grele si mai nesanatoase.
    Asa si la nunta. Desi, mie mi-a priit acest obicei deoarece sunt cam mofturoasa la mancare. 🙂 La aperitiv mai mult ciugulesc, ca nu mananc cascaval sau alte branzeturi, si nici mezeluri grase, salata de icre sau alte specialitati de acest gen. De obicei mananc doar friptura sau ce se serveste la felul 2 (cred ca peste), apoi de cele mai multe ori plec de la eveniment, asa ca nu apuc sarmalele/tortul/prajituri.

Aici discutăm ideea în sine, nu persoana care o exprimă.

